(dit is een voorbeeldblog zodat je de lay-out kunt bekijken)
In onze eerste podcast Het Piept en Het Kraakt: Gespleten persoonlijkheden vertellen wij alles over de ins en outs van hybride evenementen. Wij delen graag onze kennis en ervaring vanuit ons vak.
De afgelopen tijd heeft de evenementenbranche in onzekerheid geleefd. Maar hoe werkt het dan een evenement in corona tijd? Wat is er wel mogelijk, en hoe werkt het? In deze blog vertel ik je alles over hybride evenementen.
Wat zijn hybride evenementen?
Een hybride evenement is een combinatie van een online en live evenement die naast elkaar draaien. Deze evenementen hebben raakvlakken met elkaar, maar het wordt wel gezien als twee aparte onderdelen van een evenement. Hierbij kan je denken aan een meerdaags evenement, waarbij er onderdelen live en online zijn.
Hoe zorg je voor de juiste beleving?
Bij hybride evenementen hebben mensen die online meedoen of luisteren een ander programma nodig dan de mensen in het publiek. Het programma hiervoor wordt afgestemd op de doelgroep van het online en live evenement. Het is van groot belang dat je je goed inleeft in de doelgroep. Mensen thuis zijn sneller afgeleid als mensen op het live evenement. Het is belangrijk dat beide doelgroepen hetzelfde gevoel krijgen van het evenement.
Voorbeeldquote van Larissa
Hoe ziet een hybride evenement eruit?
Belangrijke expertises zijn dat je de link bent tussen de organisatie & techniek. Techniek spreekt een andere taal als de organisatie, en heel belangrijk kennis is key. Zonder de kennis, ben je niet professioneel.
Bij een online evenement komt meer voorbereiding kijken als bij een live evenement. Bij live evenementen heb je net wat meer speling als bij online evenementen, hierbij moet altijd beeld en geluid hebben.
In het najaar van 2021 mochten wij, Larissa Derksen en Sonja Schaefers een groot tweedaags hybride evenement organiseren. Het evenement was voor 5500 medewerkers, op 5 verschillende live locaties, met 50 workshops en een livestream vanuit de studio. Vanuit de studio zorgde de dagvoorzitter, Suzan Vink voor de verbinding tussen de locaties. Zij presenteerde de 14 uur durende livestream, interviewde gasten in de studio, maakte contact met vloggers op de locaties en verbond de live en online programma-onderdelen aan elkaar.
Waarom zou je als bedrijf voor een hybride evenement kiezen?
Hybride evenementen zijn een goede oplossing voor bedrijven als je een grote groep medewerkers hebt. Zo kun je gemakkelijk de medewerkers verdelen, en ze goed de aandacht geven.
Hierop aansluitend, je bereikt meer mensen. Op een locatie zit een maximumcapaciteit, bij een online evenement is dit niet het geval. Daarnaast kan het ook marketingtechnisch zijn, ook zijn er mogelijkheden met internationaal bereik.
Daarnaast is het een goede optie gezien de huidige situatie omtrent corona waar we ons al 2 jaar in bevinden. De combinatie hiervan biedt dan ook als een geschikte uitkomst.
Hoe tof is het om als bedrijf een hybride evenement te hebben
Benieuwd of hybride evenementen iets voor uw bedrijf is? Beluister onze hele podcast op YouTube of Spotify: Het Piept en Het Kraakt: #1 Gespleten Persoonlijkheden.
--> ben je benieuwd hoe wij je kunnen helpen bij jouw hybride evenement? Neem contact op.